To właśnie mailing był jedną z pierwszych metod marketingu internetowego, która znacznie wpłynęła na rozwój tej dziedziny. Wydawać by się mogło, że obecnie taka metoda promocji jest już średnio skuteczna i lepiej postawić na inne kanały promocyjne. Jest to jednak mylne przekonanie. E-mail marketing nadal może przynosić ogromne korzyści, jeśli zostanie przeprowadzony w efektywny sposób, przestrzegając kilku zasad.
Odpowiednia baza danych
Istotnym elementem mailingu, który przyniesie korzyści jest fakt posiadania dobrej bazy klientów. Wśród osób do których będą wysyłane maile powinni znaleźć się odbiorcy rzeczywiście zainteresowani tym, co sprzedawca posiada w swojej ofercie. Dobrze skategoryzowana baza pozwala również na personalizację wysyłanych wiadomości, co również jest bardzo ważnym czynnikiem udanej promocji za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Personalizacja wiadomości
Podczas pozyskiwania maili do bazy klientów, chociażby przez zapisy do newslettera, warto pamiętać o tym, aby zebrać maksymalnie dużo danych, takich jak chociażby wiek czy płeć odbiorcy. Pomoże to w późniejszej personalizacji wiadomości. Dla przykładu – firma odzieżowa posiadając informacje o płci klienta jest w stanie wysłać informację o odpowiedniej kolekcji ubrań, przez co zmniejsza ryzyko nietrafionej reklamy.
Promocje i kody rabatowe
Klienci bardzo cenią sobie wszelkiego rodzaju promocje oraz rabaty. Warto podczas tworzenia promocyjnych maili dołączyć do nich kod rabatowy, co dodatkowo pomoże zmotywować klienta do zakupu. Warto też w takich mailach informować o aktualnych obniżkach cen. Takie działanie pozwoli przyciągnąć na stronę użytkowników, którzy być może nie mieli nawet pojęcia o tym, że aktualnie trwa promocja.
Wady e-mail marketingu
Niestety taka forma e-marketingu nie jest pobawiona wad. Główną z nich jest fakt, że często takie wiadomości są traktowane przez konsumentów jako tak zwany SPAM. Dzieje się tak, ponieważ dużo firm nadużywa tej metody i zasypuje użytkowników masą wiadomości, często nawet nie biorąc pod uwagę tego czy będą oni zainteresowani danym tematem. Dlatego właśnie tak ważna jest personalizacja wiadomości oraz odpowiedni sposób przygotowywania treści maila.
W ogólnym rozrachunku zalety takiego rozwiązania znacznie przewyższają jego wady i warto wybrać taką metodę jako sposób promowania oferty. Taka metoda jest również stosunkowo tania jeśli jest się w stanie pozyskać maile do bazy danych. Dobrym rozwiązaniem jest wcześniej wspomniany zapis do newslettera. Ma się wtedy pewność, że osoby które decydują się na podanie swojego adresu e-mail rzeczywiście są zainteresowane tym, co oferuje firma. Warto też zachęcać użytkowników do zapisu poprzez udzielanie kodu rabatowego w ramach podziękowania za zapis. Taka operacja często pomaga w zwiększeniu osiąganych wyników sprzedażowych oraz pomaga pozyskać wartościowe dane do bazy mailingowej.