Czym jest marketing internetowy?

Marketing internetowy, często nazywany też e-marketingiem to jedna z prężniej rozwijających się gałęzi marketingu. Ma on na celu promocję produktów danej firmy oraz budowanie pozytywnego wizerunku za pośrednictwem internetu.

Formy e-marketingu
Promowanie produktów oraz nawiązywanie kontaktu z klientami w internecie odbywa się na wiele rozmaitych sposobów. Do najpopularniejszych działań można zaliczyć:

• Mailing – czyli nic innego jak reklamowanie usług poprzez wysyłanie wiadomości e-mail do potencjalnych klientów. To właśnie od promowania się poprzez pocztę elektroniczną zaczęła się reklama internetowa.
• Media społecznościowe – profil na portalach takich jak Twitter czy Facebook to teraz niemalże obowiązek. Aktywność w mediach społecznościowych jest jedną z bardziej efektywnych form kontaktu z klientami. Obserwując fanpage dużych firm, można zobaczyć, jak szybko pracownicy reagują na zgłaszane przez klientów problemy lub sugestie. Dodatkowo Facebook jest świetnym miejscem na promocję swoich usług czy produktów. Fanpage prowadzony w kreatywny i odpowiedzialny sposób jest w stanie znacząco polepszyć osiągane wyniki sprzedażowe.
• Pozycjonowanie stron internetowych – to, jak wysoko w wynikach przeglądarek figuruje nasza strona jest czynnikiem bezpośrednio decydującym o wynikach sprzedaży. Według badań prawie cały ruch z wyszukiwań przypada na strony znajdujące się na pierwszej stronie wyników. Dlatego też bardzo ważne jest, aby osiągnąć maksymalnie wysokie notowania na słowa kluczowe związane z naszą branżą.
• Marketing wirusowy – nazywany też często viralowym, to forma reklamy rozprzestrzeniająca się w błyskawicznym tempie, od użytkownika do użytkownika. Dobrym przykładem są krótkie reklamy w formie wideo, chociażby na popularnym serwisie YouTube. W ostatnim czasie dobrze zaprezentowała możliwości takiej metody firma Allegro. Filmik stał się internetowym hitem i był oglądany przez użytkowników z całego świata, co z pewnością pozwoliło na zwiększenie zainteresowania marką wśród internautów.
• Google AdWords – to kupno miejsca reklamowego w wyszukiwarce Google. Wykupienie takiej reklamy sprawia, że nasza strona figuruje w określonym miejscu na dane hasła wpisywane przez użytkowników. Jest to alternatywa dla pozycjonowania strony.
• Marketing szeptany – zwiększanie rozpoznawalności marki głównie poprzez udzielanie się na forach internetowych
• Blog – coraz częściej można się spotkać z firmowymi blogami prowadzonymi przez pracowników PR. Jest to dodatkowa alternatywa dla fanpage’a na serwisie Facebook. Najlepsze efekty przynosi połączenie obu metod. Często też firmy decydują się na współpracę ze znanymi blogerami, chociażby poprzez wysyłanie darmowych produktów do recenzji lub sponsorowane testy.
• Reklama PPC – najczęściej przybiera formę wykupienia płatnego miejsca na firmowy banner. Kupujący płaci właścicielowi danej strony za każde kliknięcie w banner wykonane przez odwiedzających. Miejsce takie wykupić można na dowolnej stronie, która oferuje taką usługę. Najlepsze efekty daje reklamowanie się na stronach bezpośrednio związanych z branżą, w której działa firma. Zbyt duża rozbieżność tematyki mogłaby sprawić, że użytkownicy danej strony, w ogóle nie zwróciliby uwagi na reklamę produktu czy usługi z zupełnie innej dziedziny. Dla przykładu – sprzedawca części rowerowych osiągnie dobre wyniki przeprowadzając kampanie reklamową na forach poświęconych rowerom górskim.